Novinky.cz: Brigádníci si budou moci vydělat více; 30. 10. 2026
U dohody o provedení práce stoupne hranice pro odvody o pětistovku měsíčně. Pokud tedy člověk vydělá méně než 12 500 korun, z této dohody se sociální a zdravotní pojištění odvádět nebude. Při dosažení limitu už pojistné vzniká.
„Například při měsíční odměně jedenáct tisíc korun se z dohody neodvádí pojistné, které by při standardních sazbách činilo u zaměstnance 1276 a u zaměstnavatele 3 718 korun,“ upozornila daňová poradkyně společnosti Forvis Mazars Gabriela Ivanco.
Stejně tak u dohody o pracovní činnosti se limit zvýší ze současných 4500 na pět tisíc korun měsíčně. Pojistné se tak nebude odvádět při odměně do 4999 korun.
Limity se přitom posuzují u každého typu dohody zvlášť, navzájem se nesčítají. U více dohod stejného typu uzavřených u jednoho zaměstnavatele se ale příjmy sčítají, a proto je potřeba hlídat jejich souhrnnou výši.
Srážkovou daň nahradí zálohová
Od ledna také u některých příjmů z pracovních dohod nahradí srážkovou daň zálohová. Platit to bude zejména pro situace, kdy zaměstnanec nepodepíše prohlášení poplatníka a jeho příjem zůstane pod limitem pro účast na pojištění.
Změna brigádníkům automaticky nezvýší čistou odměnu. Dává jim ale možnost daň dodatečně vypořádat a za určitých podmínek získat část nebo celou zaplacenou daň zpět.
Například brigádník si měsíčně vydělá na dohodu deset tisíc korun a nepodepíše prohlášení poplatníka. Letos mu zaměstnavatel strhne 15procentní srážkovou daň, tedy 1500 korun. Od příštího roku se ale z této odměny bude odvádět záloha na daň.
Pokud bude chtít brigádník získat sraženou daň zpět, může se mu vyplatit podat dobrovolně daňové přiznání a uplatnit základní slevu na poplatníka. Ta činí 30 840 korun ročně, takže při dostatečně nízké celkové daňové povinnosti může získat sraženou daň zpět.
„Přestože se od roku 2027 srážková daň z pracovních dohod nahradí zálohovou, pro většinu brigádníků se způsob vypořádání daně zásadně nezmění a samotná změna jim nezaloží povinnost podat daňové přiznání,“ uvedla Ivanco.
Důležité podle ní je, zda člověk podepsal u zaměstnavatele prohlášení poplatníka, takzvaný růžový formulář. Díky němu lze základní slevu na poplatníka uplatnit. Prohlášení je možné mít v jednom měsíci podepsané pouze u jednoho zaměstnavatele.
U zkráceného úvazku pozor na pojištění
Například starobní důchodce s dohodou o provedení práce s měsíční odměnou 12 499 korun a podepsaným prohlášením k dani nebude z této dohody odvádět pojistné. Díky základní slevě na poplatníka mu za uvedených podmínek nevznikne ani záloha na daň.
U běžného pracovního poměru, včetně zkráceného úvazku, se pojistné odvádí standardně. Zaměstnanec platí sociální pojištění ve výši 7,1 procenta z vyměřovacího základu a zdravotní pojištění ve výši 4,5 procenta. Daň z příjmů činí podle výše základu daně 15 nebo 23 procent.
U zkrácených úvazků je podle Ivanco důležité hlídat si hlavně zdravotní pojištění. Od ledna se minimální mzda zvýší na 24 900 korun měsíčně. Pokud zaměstnanec na zkrácený úvazek vydělává méně než minimální mzdu, zdravotní pojištění se mu za určitých podmínek vypočítá z minimálního základu.
Rozdíl mezi pojistným vypočteným z minimální mzdy a pojistným ze skutečného výdělku pak zpravidla doplácí zaměstnanec prostřednictvím zaměstnavatele. Tato povinnost se ale nevztahuje například na lidi, za které platí zdravotní pojištění stát, jako jsou studenti nebo důchodci, pokud splňují zákonné podmínky.
Pracujících starobních důchodců se týká i další zvýhodnění. Při splnění zákonných podmínek mohou uplatnit slevu na sociálním pojištění ve výši 6,5 procenta vyměřovacího základu.
Publikováno na serveru Novinky.cz dne 30. října 2026